Foreningen for Trælast- og Byggemarkedsfolk

Indlæg

Trælastturen til Wroclaw i Polen

polen1200x630px

Fire dage i oktober 2018 var trælasteleverne med FUT, Komproment, Handelsfagskolen og Business College Syd i Polen. Læs her om den lærerige tur

Dag 1 – Tirsdag den 9. oktober

Dagen hvor turen startede. Vi mødtes på Mommark tirsdag morgen kl. 09, hvorefter vi blev inddelt i grupper, hvor der skulle løses opgaver, fremlægges og udføres teambuilding.

Vi lavede forskellige øvelser, og da klokken var omkring 17.00, skulle vi ned og lave aftensmad til os selv. Her blev vi også delt op i grupper, nogle stod for forretten andre dækkede bord osv.

Så var der ellers dømt hygge med diverse drikkevarer, god mad og fornemt selskab af sine nye trælastkammerater samt repræsentanten for FUT, Niels Jørgen, Peter Lenarth Landergren og Bjarne Conrad fra Mommark. Da det blev sent på aftenen, blev vi enige om en sidste øl/sodavand oppe i Mommarks bar, inden vi skulle i seng.

Dag 2 – Onsdag den 10. oktober

Så kom dagen, hvor vi skulle forlade landets grænser, de fleste af os kunne godt have brugt en time eller to mere på øjet inden afgang.

Vi skulle mødes ved bussen kl. 4.30 ude foran Mommarkskolen. Vi ankom ca. kl. 09.30 til Kastrup, og kl. 11.05 fløj vi mod Wroclaw. Omkring en time senere landede vi – derefter ventede to minibuser på os. Vi skulle ud og se flisefabrikken Cersanit. Vi blev modtaget af Lukaz, som er salgschef for Skandinaven.

Der var rundvisning på fabrikken. Vi startede, hvor porcelænsleret blev læsset af lastbilerne, derefter flugte vi processen derfra og til det færdige slutprodukt. Vi måtte desværre ikke tage billeder af denne produktion.

Bagefter kørte vi mod Qupus Hotel i Wroclaw, og om aftenen var FUT vært for aftensmaden. Derefter var der fri leg til dem, der ikke ville hjem og sove.

Dag 3 – Torsdag den 11. oktober

Denne morgen skulle vi mødes udenfor hotellet kl. 08.30, hvor de to minibusser ventede på os. Vi skulle ud og se Röben’s tagstensproduktion sammen med salgschef Thue Houlberg fra Komproment, da det er Komproment, der forhandler disse tagsten her i Danmark.

Vi ankom til fabrikken og blev henvist til undervisningslokalet, hvor Thue forklarede lidt om, hvad vi skulle se her på fabrikken i form af en Power-Point præsentation.

Derefter gik vi ud og så fabrikken, hvor vi fulgte processen fra ”e” til slutproduktet. Det, der var mest interessant, var at se, hvor moderne fabrikken er – næsten intet manuelt arbejde, det hele kører på bånd, og et par robotter hjælper også til.

Efter rundvisningen gik vi tilbage til lokalet, hvor vi blev undervist i tagsten og undertag. Thue lavede en lille opgave i samarbejde med Mommark og FUT – den heldige vinder af denne lille opgave blev Oliver Larsen fra Stark.

Efterfølgende kørte vi tilbage til hotellet, og om aftenen var Komproment vært for et dejligt måltid mad.

Dag 4 – Fredag den 12. oktober

Dagen, hvor vi skulle hjem til Danmark, men lige inden så var vi ude og se det lokale byggemarked, CASFORAMA, et imponerede stort byggemarked med rigtig mange produkter på hylderne – ikke alle produkterne er kendt herhjemme. En pose cement á 25 kg til 10 kr. i styrkeklasse 32.

Vi var der i omkring en time, derefter skulle vi videre til lufthavnen, så vi kunne komme hjem. Vi landende ca. kl. 14.30 i København, vi tog afsked med mine ”kollegaer” fra Sjælland, og så drog vi andre ellers hjemad, der var stop i Nyborg, i Fredericia og Mommark.

En stor tak skal det lyde til Peter Lenarth Landergren og Bjarne Conrad Sørensen fra Business College Syd og til Thue Houlberg fra Komproment og til Niels Jørgen fra FUT bestyrelsen.

Tak for en fed trælasttur.