Foreningen for Trælast- og Byggemarkedsfolk

Indlæg

Min rejse til Færøerne

FUT-Fonden uddeler hvert år uddannelses- eller rejselegater til FUT medlemmer under uddannelse. Her er en fortælling om, hvad legaterne er blevet brugt til:

Af Magnus Snedker, XL-Byg Kjellerup Tømmerhandel

I forbindelse med min tur til Færøerne valgte jeg at søge et FUT-legat til turen, for at jeg kunne komme ud og opleve så meget af landet som muligt. Dette resulterede i et tilskud fra FUT på 6400 kr., hvilket var halvdelen af mit budget. Det var langt flere penge, end jeg turde håbe på, og det gav mig desuden mulighed for at leje en bil hele ugen samt at komme ud og opleve en masse lækker færøsk mad, og blandt andet flyve i helikopter.

På Færøerne
Lørdag den 7. september fløj jeg afsted til Færøerne og landede deroppe kl. 13.30, hvorefter jeg blev hentet af Danny fra XL-Byg i Thorshavn. Dagen gik med at få set en del af øen og med at finde ’hotellet’. Jeg boede hos en ældre dame, hvor jeg havde lejet mig ind, med inkluderet morgenmad – en slags bed & breakfast.

Mine forventninger til Færøerne inden opholdet var, at især fragten og eventuelle skader på varerne under transporten måtte være en af deres største udfordringer.
Faktisk fandt jeg ud af, at skader på varer ikke sker hyppigere, end de gør hos os i Danmark. Generelt set tager færinger tingene meget roligt, og som en af mine kolleger i Torshavn sagde, ’Det vi ikke når i dag, det når vi i morgen’.

Selve arbejdsdagene var fra ca. kl. 8-15:00. Der var lidt småopgaver, hvor jeg fik lov til at regne på lidt forskellige projekter. Udover det var der også lidt varebestilling, og det fungerede lidt som i Danmark. Dog er leveringstiden lidt længere. Varerne bestilles som normalt, dog leverer leverandørerne i Danmark varerne til havnen i Århus, hvorefter de sejles op til Færøerne, hvor de leveres efter en uge til 14 dage, og den ’lange’ leveringstid er Færingerne vante til.

Jeg var meget interesseret i, at komme ud og se byerne, så jeg spurgte en af kollegerne, om ikke jeg kunne komme med ud og levere varer, og det måtte jeg gerne.
Vi havde lidt leverancer omkring i Thorshavn, og så skulle vi op til bombelageret, hvor al dynamitten ligger. Det ligger oppe i Alperne, langt fra alting, således at der er mest mulig sikkerhed.
Udover arbejdet havde vi også en masse fritid, således at vi kunne komme ud og se lidt på de forskellige øer. Her var vi blandt andet ude og se Saksun, som var et utrolig smukt sted, og et sted man sagtens kan tilbringe flere timer – fyldt med ro, og man slapper helt af i de omgivelser.

Udover Saksun havde jeg valgt at tilføje et andet sted, som jeg havde sat mig for skulle opleves. Området hedder Eiði og huser en af de flotteste fodboldbaner i hele verden. Dog er fodboldbanen i dag omdannet til en campingplads, men flot er den.

En speciel oplevelse

Selve flyveturen til Færøerne gik rigtig fint og uden for megen turbulens. Da vi skulle lette fra Vagar lufthavn (Færøerne), havde besætningen forberedt os på en turbulent tur. Det skal jeg også love for, det blev. Flyet stod nærmest lodret i luften og røg i en masse lufthuller, hvor vi hele tiden faldt et par meter ned. Folk skreg i flyet, og noget af bagagen faldt ned af gulvet. Det hele stoppede dog, da flyet var et godt stykke oppe i luften. Dette var også en oplevelse, jeg trods alt ikke ville have været foruden, og en ting man ikke lige oplever hver dag.

Endnu en gang tak for det fornemme tilskud til turen, som har været helt enorm oplevelsesrig og samtidig har givet mig muligheden for at opleve de ting, jeg havde sat mig for.